a veure Tovarich Silverman: (aqui no s'estila gaire aixó de camarades :mrgreen: )
Cap altre avio d'atac a terra va fer tantas missions d'atac a terra com el IL-2 Sturmovik... pero cal matitzar. Els rusos els fabricaven a patades. centenars i centenars d'sturmoviks. La doctrina rusa de combat exigia una intensa preparació artillera abans de iniciar els atacs. Quan no hi havia artilleria disponible, els sturmoviks la sustituien i per aixó, el nombre de avions disponibles tenia que ser superlatiu.
El Sturmovik es compara amb el T-34 del aire. Facil de fabricar, prou robust per fer la feina i comptava amb la aventatja numerica sobre els enemics. Com a aparell era un avió amb un disseny senzill i no gaire elaborat. Aixó provocaba que per exemple certs puntals, fossin de ferro massis en lloc de viguetes perforades com en altres avions. Aixó feia que el sturmovik fos també un avió molt pessat i lent, pero tambe li donava una robustessa excepcional. Si ens fiem del simulador, el model de vol era força dòcil. El pilot anava molt ben protegit amb blindatjes per devant, per darrera, per sota i per els laterals (els que hem volat un sturmovik al simulador, sabem la nosa que fan els panels de blindatge lateral per mirar per els costats). En canvi, el artiller de cua no portava cap mena de blindatje i era carn de canó, de fet, qualsevol soldat amb experiencia en fer servir ametralladores s'arriscava a ser enviat com a artiller a una unitat de sturmoviks per cobrir les quantiosisimes baixes d'aquests tripulants. Les xifres de Sturmoviks derribats eren esfereidores. De fet, la majoria de asos alemanys destinats al front del est comptaven les seves victories per centenars en lloc de dezenes com els pilots destinats a altres teatres de opracions, la majoria gràcies a abatre innumerables dels lents sturmoviks. Pero bo i aixó, les linies de fabricació sovietiques els continuaven fabricant com a rosquilles i eren lliurats a una promoció darrera l'altre de joves pilots recent sortits de les academies del aire despres de una formació accelerada. De fet, una vegada que la fabrica es va endarrerir, Stalin en persona li va fotre bronca als treballadors dient que els sturmoviks eren tan vitals per al esforç de guerra com el pa o les bales.
El sturmovik no era un bombarder en picat en el sentit pur de la expresió, es a dir, no era un stuka, ni un Aichi D3A, ni un Dauntless. Feia els bombarders en picat com qualsevol altre caça-bombarder. S'acostaven als blancs enganxats al terra en formacions tancades a on els artillers de les formacions es cobríen mútuament. Abans de arribar, trepaven el just per no ser enganxats per la explosió de la munició, feien un petit picat i deixaven anar les bombes, per sortir per potes abans de que arrivessin els avions de la luftwaffe.
En definitiva, rústic, dur, efectiu i fabricat per dezenes de milers: En línia amb la doctrina sovietica de dominar la superioritat tecnica alemana amb la superioritat numérica.