Aquest és un fil molt antic rescatat del fòrum del Falcon per anar aprenent algunes coses del F-16C
Us vaig a explicar com enlairar l'F-16 de manera còmoda i segura, que es extrapolable a d'altres avions, com l'A-10C o un F-18, o qualsevol aeronau amb la mateixa simbologia. Cal entendre que Falcon es un simulador complex, i per tant te procediments complexos, que no es obligatori fer-los, però que a tots ens encanta volar be, i es per això que explico el procediment de manera bastant completa.
RAMPSTART
Un cop en cabina, haurem de seguir els procediments de Rampstart habituals, per saber com fer el Rampstart, podeu visitar el meu altre fil amb vídeo. Nomes recordar que en quan puguem hem d'encendre les ràdios per poder comunicar-nos amb els companys i amb torre si fos necessari. No oblideu demanar el QNH a torre per calar l'altímetre.
A mes, cal que tinguem llestos el diagrama del nostre aeroport, i el de la sortida que farem, per tenir totes les dades a ma. Aixi amb el diagrama del aeroport, sabrem on estem i cap a on hem d'anar segons la pista que ens donin.
Quan el lider estigui gest demanara les ultimes comprovacions, amb la trucada.
F11: Falcó 11, Check In
Respota
F12: Dos Check in Ok
F13: Tres Check in Ok
F14: Quatre Check in Ok
Un cop comprovat tot, el Lider comprova que tothom estigui gest per fer Taxi.
F11: Falcó 11, Ready for Taxi
Respota
F12: Dos
F13: Tres
F14: Quatre
TAXI
Un cop tothom estigui gest per fer Taxi, el lider demana Taxi a la torre de control. Al Falcon a diferencia del DCS World, nomes cal que demani Taxi el lider per tot el vol.
Torre ens donara la pista, i ens dira si podem entrar directament o hem d'esperar al costat, normalment fa això ultim indicant Hold Short, que vol dir que esperem fora de pista.
Torre: Falcó 1-1 taxi runway 3-6, Hold short
Torre ens està donant pista 36 i ens diu que esperem al costat per entrar. Ara llavors hem de fer el Taxi cap a pista, informant al resta del vol.
F11: Falcó 1 taxi
I conforme aneu sortint.
F12: Dos taxi
F13: Tres taxi
F14: Quatre taxi
Quan rodeu per taxi, heu de seguir les línies grogues, aquestes sempre indican els carrils, les heu de trepitjar. I no podeu excedir de 25 nusos/hora. Per saber la velocitat a terra teniu diferents sistemes, el mes còmode per mi es marcar al DED la pagina INS, o fem prement el botó LIST del ICP (Tecla punt del teclat numèric) i la pagina INS (tecla 6 del ICP).
Allà a baix a la dreta veure la casella G/S que marca la velocitat a terra.
Si l'aeroport te pistes paraleles, aquestes s''identifiquen amb L i R (Esquerra i Dreta, aixi si l'aeroport te dues pistes paraleles orientades cap al Nord, tindriem 36L i 36R per sortida 360º, i 18L i 18R per sortida 180º.
Un cop arribem a pista ens aturem a fora, abans d'entrar, i esperem a que torre ens doni permís. Si veiem que triga (no recordo si al Falcon ho feia automàticament, crec que si), tornem a demanar taxi. Penseu que torre no ens deixarà sortir fins que no sigui la nostre hora de sortida. Quan ens doni permís ho farà aixi.
Torre: Falco 1-1 Kunsan tower you are clearnace for takeoff runway 3-6
Llavors ja podem entrar a pista i alinear-nos. Ens aturem i fem les ultimes comprovacions pre-enlairament. Quan entrem a pista avisem amb la trucada:
F11: Falcó 11 entering runway (entrant a pista)
F12: Falcó 12 entering runway
Si haguéssim d'esperar massa abans d'entrar a pista, perquè hem fer el taxi molt ràpid i ens sobre molt de temps, perquè ens em colat i em passat per davant un altre vol a terra i ara estem taponant, hi han aeroports, com el de Kunsan, que tenen uns llocs d'espera al costat de la capçalera, anomenats "Hot pit", com veieu a la imatge.
A mes, en el Hotpit podeu aprofitar per omplir els dipòsits, premeu T, opció 7 "Request Hitpit Refuel", i us carregaran de fuel un altre cop (es ràpid però no instantani).
ENLAIRAMENT
Un cop en pista, alineats, i amb la comprovació final, informem amb la trucada.
F11: Falcó 11 RTO (ready for takeoff)
F12: Falcó 12 RTO
Per enlairar-nos, trepitgem els frens, fiquem 80% de potencia, traiem frens i postcombustió. Quan comencem a rodar informem amb la trucada:
F11: Falcó 11 rolling (rodant)
Quant portem 70 Kts de velocitat, desactivem la roda de morro NWS i un cop agafem 150 Kts de velocitat, hem de fer la rotació, tirant de palanca suaument sense excedir 13º de AOA. Quan deixem de toca terra, repleguem tren d'aterratge i avisem amb la trucada.
F11: Falcó 11 airborne (aire)
Enlairament en formació
Podem enlairar-nos en formació nomes quan portem configuració Aire-Aire, si portem configuració Aire-Terra no està permès per seguretat. En cas d'enlairament en formació, es fan dues columnes, 1 i 3 a l'esquerra i 2 i 4 a la dreta i una mica enredera, tal com veiem en aquesta imatge.
El procediment per sortit tots a l'hora es aquest:
F12: Falcó 12, in position, holding (en posició, esperant)
F11: Falcó 11, run em up (preparats)
Amb aquesta ordre, ambdós pilots amb fre accionat, situen la potencia al 80%
F12: Ready (preparat)
F11: Standby Brakes, …brakes now! (preparats frens, ...frens ara!)
En el moment que el lider pronuncia "now" ambdós pilots deixen anar els frens i situen la potencia en postcombustió.
F11: Falcó 11, airborne (aire)
F12: Falcó 12, airborne (aire)
PROCEDIMENT DE SORTIDA
Un cop ens em enlairat, hem de mantenir el rumb fins que la torre ens doni permís per passar al procediment de sortida:
Torre: Falco 1-1 Kunsan tower, resum on navigation
Ara ja podem fer el procediment de sortida segons el diagrama. Pot haver-hi diferents procediments de sortida en un mateix aeroport, hem d'agafar el que ens doni millor rumb de sortida per la nostre missió. En Kunsan agafem per exemple l'Aladi One Departure.
A la part de dalt del diagrama tenim:
TACAN: La freqüència de TACAN, que es una balisa que emet en 360º perque els avions puguin orientar-se.
TWR: Freqüències de Torre per VHF i UHF.
TRANS LEVEL: El Transition Level és l'alçada per sota de la qual passem d'utilitzar el QNH estandard (2992) al QNH local que ens digui torre de control o aproximació.
TRANS ALT: La Transition Altitude és l'alçada per sobre de la qual deixem d'utilitzar el QNH local per utilitzar l'estandard (2992).
GPS: Coordinades del TACAN de l'aeroport.
ELEV: Elevació de la pista respecte el mar.
MSA: Ho estic mirant.
I a la part del mig podem veure el diagrama de la sortida amb la descripció segons pista. Aquest diagrama ens indica que la sortida ALADI es a rumb 160 de l'aeroport, a 26 milles (DME26). Això vol dir que nomes podem posar rumb al nostre següent Steerpoint quan passem per ALADI (si agafem aquesta sortida). Si la nostre missió es rumb Sud, seria una sortida ideal, si no, podem mirar si Kunsan te altres sortides.
Com sortim en aquest exemple per la pista 36 (que en realitat esta orientada a 355), el diagrama ens diu que hem de volar recte fins a DME2 (dius milles del TACAN) i l'hem de creuar a 500 peus o mes, llavors hem de girar a dretes (a l'Oest) mentre guanyem alçada fins a posar rumb 180º i contiuem aixi fins a interceptar el radial 160 (R160), un cop fet posar rumb 160 i mantenir fins arribar al punt ALADI, que esta a 26 milles (DME26) del TACAN. I quan hem arribat a ALADI, ja podem posar rumb al nostre steerpoint.
Per fer tot això, a terra (jo ho faria a Rampa) heu de configurar el TACAN de Kunsan, que si us fixeu a dalt del diagrama especifica que es 075X, això ho podeu fer al Panell Esquerra, a AUXCOMM, o amb el DED, pagina T-ILS (botó 1). I heu de posar el Mode Instrumental del Panell Frontal baix, a TCN (si féssim un aterratge en ILS serie el ILS/TCN).
També hem de marcar el primer Curs, que es el radial del TACAN, que en aquest cas serà R160, això ho podeu fer al HSI, que es la brúixola que tenim al Panell Frontal baix, a sota de l'ADI (l'horitzó artificial). Allà teniu una rodeta que posa CRS, heu de girar la rodeta per establir el radial 160 (R160), o ho podeu fer també a la pagina T-ILS del DED. Aixi sabreu quant esteu creuant aquest radial.
Al HSI hi ha un triangle petit al voltant de la circumferència (2), el Bearing Pointer (BP), que indica on esta el TACAN que hem marcat. Teniu l'indicador TO/FROM (4), que es una fletxa que ens indica si estem al mateix semiplà del radial seleccionat (From) o estem a l'altre semiplà (To). Teniu el Punt de Curs seleccionat (1), que ens mostra el curs que hem marcat (també ho veieu a dalt a la dreta) i també teniu la Barra de desviació del curs CDI (3), que ens indica la nostre posició respecta del radial, si estem a esquerra o dreta del radial, però NO indica si tenim el radial a esquerra o dreta. La nostre posició respecte al radial es com si miréssim seguin el rumb del radial. Sabreu que passeu per el radial marcat, quan el CDI s'alinei amb el Punt de Curs seleccionat, es a dir formi una fletxa continua.
EXECUCIÓ
Ens enlairem, informem, fiquem tren d'aterratge, mantenim la trepada a uns 5º-10º, a 200 Kts traiem postcombustió i mantenim 250 Kts. Passem per DME2 a 500 peus, girem i pugem a dretes a 30º d'inclinació (ja que portem 250 Kts) fins a rumb 180º, mantenim rumb fins que veiem al HSI que interceptem el radial R160, girem a esquerra rumb 160º (seguint el radial) fins a DME26, punt ALADI, i resumim missió.
ANOTACIONS
Tots els gir es fan en un angle estàndard de gir. Al F-16, a l'ADI hi ha un indicador, però al Falcon BMS no es funcional. Per saber llavors com fer el gir, hi ha una formula.
Angle de gir estàndard
360º en 2 minuts
180º en 1 minut
3º cada segon
Formula
Velocitat (menys l'ultim digit) + 5 = Angle de gir
(250 nusos) 25 + 5 = 30º
A l'ADI tenim una marques a sota, cada marquen son 10º d'inclinació. Com nomes tenim marques fins a 30º, la velocitat màxima haurà de ser de 250.
Us vaig a explicar com enlairar l'F-16 de manera còmoda i segura, que es extrapolable a d'altres avions, com l'A-10C o un F-18, o qualsevol aeronau amb la mateixa simbologia. Cal entendre que Falcon es un simulador complex, i per tant te procediments complexos, que no es obligatori fer-los, però que a tots ens encanta volar be, i es per això que explico el procediment de manera bastant completa.
RAMPSTART
Un cop en cabina, haurem de seguir els procediments de Rampstart habituals, per saber com fer el Rampstart, podeu visitar el meu altre fil amb vídeo. Nomes recordar que en quan puguem hem d'encendre les ràdios per poder comunicar-nos amb els companys i amb torre si fos necessari. No oblideu demanar el QNH a torre per calar l'altímetre.
A mes, cal que tinguem llestos el diagrama del nostre aeroport, i el de la sortida que farem, per tenir totes les dades a ma. Aixi amb el diagrama del aeroport, sabrem on estem i cap a on hem d'anar segons la pista que ens donin.
Quan el lider estigui gest demanara les ultimes comprovacions, amb la trucada.
F11: Falcó 11, Check In
Respota
F12: Dos Check in Ok
F13: Tres Check in Ok
F14: Quatre Check in Ok
Un cop comprovat tot, el Lider comprova que tothom estigui gest per fer Taxi.
F11: Falcó 11, Ready for Taxi
Respota
F12: Dos
F13: Tres
F14: Quatre
TAXI
Un cop tothom estigui gest per fer Taxi, el lider demana Taxi a la torre de control. Al Falcon a diferencia del DCS World, nomes cal que demani Taxi el lider per tot el vol.
Torre ens donara la pista, i ens dira si podem entrar directament o hem d'esperar al costat, normalment fa això ultim indicant Hold Short, que vol dir que esperem fora de pista.
Torre: Falcó 1-1 taxi runway 3-6, Hold short
Torre ens està donant pista 36 i ens diu que esperem al costat per entrar. Ara llavors hem de fer el Taxi cap a pista, informant al resta del vol.
F11: Falcó 1 taxi
I conforme aneu sortint.
F12: Dos taxi
F13: Tres taxi
F14: Quatre taxi
Quan rodeu per taxi, heu de seguir les línies grogues, aquestes sempre indican els carrils, les heu de trepitjar. I no podeu excedir de 25 nusos/hora. Per saber la velocitat a terra teniu diferents sistemes, el mes còmode per mi es marcar al DED la pagina INS, o fem prement el botó LIST del ICP (Tecla punt del teclat numèric) i la pagina INS (tecla 6 del ICP).
Allà a baix a la dreta veure la casella G/S que marca la velocitat a terra.
Si l'aeroport te pistes paraleles, aquestes s''identifiquen amb L i R (Esquerra i Dreta, aixi si l'aeroport te dues pistes paraleles orientades cap al Nord, tindriem 36L i 36R per sortida 360º, i 18L i 18R per sortida 180º.
Un cop arribem a pista ens aturem a fora, abans d'entrar, i esperem a que torre ens doni permís. Si veiem que triga (no recordo si al Falcon ho feia automàticament, crec que si), tornem a demanar taxi. Penseu que torre no ens deixarà sortir fins que no sigui la nostre hora de sortida. Quan ens doni permís ho farà aixi.
Torre: Falco 1-1 Kunsan tower you are clearnace for takeoff runway 3-6
Llavors ja podem entrar a pista i alinear-nos. Ens aturem i fem les ultimes comprovacions pre-enlairament. Quan entrem a pista avisem amb la trucada:
F11: Falcó 11 entering runway (entrant a pista)
F12: Falcó 12 entering runway
Si haguéssim d'esperar massa abans d'entrar a pista, perquè hem fer el taxi molt ràpid i ens sobre molt de temps, perquè ens em colat i em passat per davant un altre vol a terra i ara estem taponant, hi han aeroports, com el de Kunsan, que tenen uns llocs d'espera al costat de la capçalera, anomenats "Hot pit", com veieu a la imatge.
A mes, en el Hotpit podeu aprofitar per omplir els dipòsits, premeu T, opció 7 "Request Hitpit Refuel", i us carregaran de fuel un altre cop (es ràpid però no instantani).
ENLAIRAMENT
Un cop en pista, alineats, i amb la comprovació final, informem amb la trucada.
F11: Falcó 11 RTO (ready for takeoff)
F12: Falcó 12 RTO
Per enlairar-nos, trepitgem els frens, fiquem 80% de potencia, traiem frens i postcombustió. Quan comencem a rodar informem amb la trucada:
F11: Falcó 11 rolling (rodant)
Quant portem 70 Kts de velocitat, desactivem la roda de morro NWS i un cop agafem 150 Kts de velocitat, hem de fer la rotació, tirant de palanca suaument sense excedir 13º de AOA. Quan deixem de toca terra, repleguem tren d'aterratge i avisem amb la trucada.
F11: Falcó 11 airborne (aire)
Enlairament en formació
Podem enlairar-nos en formació nomes quan portem configuració Aire-Aire, si portem configuració Aire-Terra no està permès per seguretat. En cas d'enlairament en formació, es fan dues columnes, 1 i 3 a l'esquerra i 2 i 4 a la dreta i una mica enredera, tal com veiem en aquesta imatge.
El procediment per sortit tots a l'hora es aquest:
F12: Falcó 12, in position, holding (en posició, esperant)
F11: Falcó 11, run em up (preparats)
Amb aquesta ordre, ambdós pilots amb fre accionat, situen la potencia al 80%
F12: Ready (preparat)
F11: Standby Brakes, …brakes now! (preparats frens, ...frens ara!)
En el moment que el lider pronuncia "now" ambdós pilots deixen anar els frens i situen la potencia en postcombustió.
F11: Falcó 11, airborne (aire)
F12: Falcó 12, airborne (aire)
PROCEDIMENT DE SORTIDA
Un cop ens em enlairat, hem de mantenir el rumb fins que la torre ens doni permís per passar al procediment de sortida:
Torre: Falco 1-1 Kunsan tower, resum on navigation
Ara ja podem fer el procediment de sortida segons el diagrama. Pot haver-hi diferents procediments de sortida en un mateix aeroport, hem d'agafar el que ens doni millor rumb de sortida per la nostre missió. En Kunsan agafem per exemple l'Aladi One Departure.
A la part de dalt del diagrama tenim:
TACAN: La freqüència de TACAN, que es una balisa que emet en 360º perque els avions puguin orientar-se.
TWR: Freqüències de Torre per VHF i UHF.
TRANS LEVEL: El Transition Level és l'alçada per sota de la qual passem d'utilitzar el QNH estandard (2992) al QNH local que ens digui torre de control o aproximació.
TRANS ALT: La Transition Altitude és l'alçada per sobre de la qual deixem d'utilitzar el QNH local per utilitzar l'estandard (2992).
GPS: Coordinades del TACAN de l'aeroport.
ELEV: Elevació de la pista respecte el mar.
MSA: Ho estic mirant.
I a la part del mig podem veure el diagrama de la sortida amb la descripció segons pista. Aquest diagrama ens indica que la sortida ALADI es a rumb 160 de l'aeroport, a 26 milles (DME26). Això vol dir que nomes podem posar rumb al nostre següent Steerpoint quan passem per ALADI (si agafem aquesta sortida). Si la nostre missió es rumb Sud, seria una sortida ideal, si no, podem mirar si Kunsan te altres sortides.
Com sortim en aquest exemple per la pista 36 (que en realitat esta orientada a 355), el diagrama ens diu que hem de volar recte fins a DME2 (dius milles del TACAN) i l'hem de creuar a 500 peus o mes, llavors hem de girar a dretes (a l'Oest) mentre guanyem alçada fins a posar rumb 180º i contiuem aixi fins a interceptar el radial 160 (R160), un cop fet posar rumb 160 i mantenir fins arribar al punt ALADI, que esta a 26 milles (DME26) del TACAN. I quan hem arribat a ALADI, ja podem posar rumb al nostre steerpoint.
Per fer tot això, a terra (jo ho faria a Rampa) heu de configurar el TACAN de Kunsan, que si us fixeu a dalt del diagrama especifica que es 075X, això ho podeu fer al Panell Esquerra, a AUXCOMM, o amb el DED, pagina T-ILS (botó 1). I heu de posar el Mode Instrumental del Panell Frontal baix, a TCN (si féssim un aterratge en ILS serie el ILS/TCN).
També hem de marcar el primer Curs, que es el radial del TACAN, que en aquest cas serà R160, això ho podeu fer al HSI, que es la brúixola que tenim al Panell Frontal baix, a sota de l'ADI (l'horitzó artificial). Allà teniu una rodeta que posa CRS, heu de girar la rodeta per establir el radial 160 (R160), o ho podeu fer també a la pagina T-ILS del DED. Aixi sabreu quant esteu creuant aquest radial.
Al HSI hi ha un triangle petit al voltant de la circumferència (2), el Bearing Pointer (BP), que indica on esta el TACAN que hem marcat. Teniu l'indicador TO/FROM (4), que es una fletxa que ens indica si estem al mateix semiplà del radial seleccionat (From) o estem a l'altre semiplà (To). Teniu el Punt de Curs seleccionat (1), que ens mostra el curs que hem marcat (també ho veieu a dalt a la dreta) i també teniu la Barra de desviació del curs CDI (3), que ens indica la nostre posició respecta del radial, si estem a esquerra o dreta del radial, però NO indica si tenim el radial a esquerra o dreta. La nostre posició respecte al radial es com si miréssim seguin el rumb del radial. Sabreu que passeu per el radial marcat, quan el CDI s'alinei amb el Punt de Curs seleccionat, es a dir formi una fletxa continua.
EXECUCIÓ
Ens enlairem, informem, fiquem tren d'aterratge, mantenim la trepada a uns 5º-10º, a 200 Kts traiem postcombustió i mantenim 250 Kts. Passem per DME2 a 500 peus, girem i pugem a dretes a 30º d'inclinació (ja que portem 250 Kts) fins a rumb 180º, mantenim rumb fins que veiem al HSI que interceptem el radial R160, girem a esquerra rumb 160º (seguint el radial) fins a DME26, punt ALADI, i resumim missió.
ANOTACIONS
Tots els gir es fan en un angle estàndard de gir. Al F-16, a l'ADI hi ha un indicador, però al Falcon BMS no es funcional. Per saber llavors com fer el gir, hi ha una formula.
Angle de gir estàndard
360º en 2 minuts
180º en 1 minut
3º cada segon
Formula
Velocitat (menys l'ultim digit) + 5 = Angle de gir
(250 nusos) 25 + 5 = 30º
A l'ADI tenim una marques a sota, cada marquen son 10º d'inclinació. Com nomes tenim marques fins a 30º, la velocitat màxima haurà de ser de 250.
Last edited: