Una de les dificultats en el repostatge amb el Mirage és que els tanquers volen a una velocitat baixa per a nosaltres en la primera fase d'apropament (segurament per facilitar-lo), i després, quan hi ha el permís i estenen la manguera, acceleren per tal que tinguem una velocitat adequada pels Miratge.
En tot cas, (i això passa amb els Mirage, els A10 i amb qualsevol avió), quan el tens trimat i a velocitat constant, si acceleres un xic, puja el morro. Si mous joystic endavant per compensar i alhora desacceleres, comença el ball: morro més avall i allunyament del tanquer. Si acceleres per acostar-te i compenses morro amunt, aniràs més amunt del que caldria, i continua el ball fins arribar al descontrol total per la maniobra tant a prop del tanquer. Llavors aconsello sortir i tornar a fer l'apropament.
El problema amb l'A10C és també amb l'ajustament que cal fer a les corbes del joystic, per tenir la resposta fina adequada al ball, tant la joystic com a la palanca de gasos. En el Mirage tenim les corbes a 0 (tenen el model ajustat així). Això és vital per controlar el mínim impuls i el mínim moviment del joy per poder portar a terme la maniobra.
El repostatge és una maniobra complicada, tant o més que aterrar en un portavions. En tot cas, fer-ho a la primera en el primer apropament és l'objectiu. Abans, però, penso que cal dominar els passos que he descrit (i per ordre) en el post anterior. Us aconsello passar temps fent la fase 1, sense demanar repostatge. Una i altra vegada, fins tenir trimat , a l'alçada i a la velocitat de seguiment constant per iniciar l'altre fase. Sense això (que és el mateix que saber apropar-se i volar en formació estreta), veig molt difícil poder avançar en aquesta meravellosa, temptadora, reptadora i alhora necessària maniobra d'alt nivell de control de l'avió. I cal tenir-ho interioritzat i automatitzat, avançant-nos a les tendències, com és el cavi de marxes del cotxe o altres maniobres que fem automatitzades amb l'avió, com correccions per l'aterratge.
Espero que serveixi, si més no, pel debat.